Creatieve generalisten of multipotentials hebben een breed interesseveld en een grote behoefte aan variatie. Dat maakt hun ‘gebruiksaanwijzing’ fundamenteel anders dan die van een specialist. Een aantal tips:

 


Zet jouw creatieve generalisten-radar aan (1)

 

Hoe herken je nu een creatieve generalist of multipotential?

 

  • Ze zijn nieuwsgierig i.v.m. veel verschillende onderwerpen.
  • Ze willlen niet kiezen voor slechts één interesse, want dan moeten ze al de rest links laten liggen.
  • Eenmaal ze door hebben hoe iets werkt, verliezen ze doorgaans hun interesse.
  • Ze hebben een grote liefde voor leren en doen dat vaak ook in een snel tempo.
  • Verandering schrikt hen niet af.

 

Zet jouw creatieve generalisten-radar aan (2)


Hoe, wanneer en met welke intensiteit een creatieve generalist of multipotential variatie het liefst inbouwt, is voor elk van hen verschillend. Het is belangrijk om hier inzicht in te hebben, omdat het veel informatie geeft over hun specifieke behoeftes. Zo zal een Jongleur baat hebben bij het vinden van structuren/systemen die hem toelaten verschillende projecten tegelijkertijd te runnen, zal een Verbinder vooral zoeken hoe hij in zijn rol kan ‘gezien’ worden, en zal een Duo Penotti gelukkig zijn als hij een manier vindt om zijn twee grote interesses een even grote plek te geven. Wil je hier graag meer over weten, dan kan je zelf even de proef op de som nemen!

 


Denk (en praat) in meervoud


Met vragen zoals “Wat doe jij nu het aller-allerliefst?” of “Wat is jouw grote passie?” zal je geen succes boeken. Je vraagt aan een creatieve generalist om te kiezen, hun grootste nachtmerrie! Natuurlijk moeten er soms prioriteiten gelegd worden. Weet dat je dan minder weerstand zal opwekken met vragen zoals: “Waar zou je de komende maanden op willen focussen?”, of “Waar gaat jouw interesse momenteel naar uit?”. Als er ruimte is voor én-én, kan deze ook goed werken: “Welke combinaties kan je maken tussen jouw verschillende interesses?”. Je erkent het feit dat ze niet samenvallen met dat ene ding, en er ook niet voor altijd aan gebonden zullen zijn, waardoor ze kunnen ontspannen.


Geloof niet alles wat je hoort


Mensen zeggen niet altijd wat er écht scheelt. Om de simpele reden dat ze dat vaak ook niet weten. Een aantal klassiekers die ik doorheen de jaren leerde doorprikken:


Ik heb geen idee van wat ik wil doen


Laat ik het even vertalen: ‘Eigenlijk weet ik wel heel goed wat ik wil doen, maar: geloof ik er niet in/maakt het me bang en hoop ik iets anders te vinden waar ik al die lastige emoties niet hoef te ervaren.’. Kan het dan nooit zijn dat iemand écht geen idee heeft? Uiteraard niet. Maar heel vaak ben ik het niet tegengekomen de afgelopen 5 jaar.



Ik heb geen tijd voor de dingen die ik leuk vind

 

Ook eentje om uit te dagen! Maak het heel concreet met jouw coachee. Overloop samen de agenda of nog beter: laat jouw coachee de komende 2/3 weken eens uitdrukkelijk noteren waar hij/zij tijd aan besteed. Wat is vaak de conclusie? De persoon in kwestie heeft last van een overdreven verantwoordelijkheidsgevoel en chronisch jazeggen. Werk daar samen aan en er kom plots weer heel wat ruimte vrij. Er zijn natuurlijk ook nog andere boosdoeners mogelijk, zoals bv. een verslaving aan social media, een probleem op vlak van energiemanagement, of nog iets anders. Boodschap is: maak het meteen concreet en leg het échte probleem bloot.

 

Ik heb geen écht talent


Een dankbare taak als coach: anderen wijzen op hun talenten! Help creatieve generalisten in te zien dat:

  • iederéén talenten heeft. Mensen staren zich vaak blind op wat ze (al dan niet) kunnen. Ga samen met jouw coachee op onderzoek naar zijn/haar persoonlijke drijfveren en leg het bredere plaatje bloot.
  • expertise niet hoeft te liggen in vakkennis, maar ook kan liggen in de rol die je opneemt (linkenlegger, bruggenbouwer,…).
  • hun kracht misschien net ligt in het breed kijken.


Ik wou dat ik één grote passie had waar ik heel mijn leven tevreden mee kan zijn



De droom, maar tegelijkertijd ook de nachtmerrie van een creatieve generalist. Laat jouw alarmbellen afgaan als een coachee binnenkomt met de vraag: “Ik wil dat jij mij helpt om die ene job te vinden die me voor de rest van mijn leven kan blijven boeien.” Help hem/haar alsjeblieft van die illusie af. Wat kan je wél doen? Verken het échte verlangen dat achter deze uitspraak schuilt. Meestal gaat dat over een verlangen naar rust in het hoofd, soms ook wat meer stabiliteit, en het meeste van al… acceptatie van zichzelf.


Herken het talent achter de overdrives


Meestal komt een coachee binnen met iets waar hij/zij last van heeft. Vaak zijn nét daar talenten te spotten! Een paar klassiekers:

 

Niets afmaken en van het ene naar het andere hoppen


Het talent dat vaak achter dit gedrag schuilt is de ‘nieuwfreak’, mensen die op hun best zijn als iets nieuws is voor hen. Dan leren ze snel en zijn ze bijzonder gemotiveerd. Van zodra er routine opduikt, verliezen ze hun interesse. Nieuwfreaks zoeken dus best naar contexten waar ze heel regelmatig nieuwe dingen voorgeschoteld krijgen, en zich kunnen omringen met mensen die instaan voor het herhalen en bestendigen van wat ze opgebouwd hebben.


Veel ideeën, maar er niets concreets mee doen


Ideeënfonteinen kunnen soms al eens verlamd geraken door de veelheid aan opties die ze zien. ‘Waar is die uitknop?!’ denken ze dan bij zichzelf (of eerlijk, soms is het de omgeving die verlangt naar zo’n knop). Zet je dit talent op productief, dan heb je iemand die als de beste linken kan leggen, geweldig creatief uit de hoek kan komen, en altijd wel een eigen draai aan dingen kan geven.


De ene opleiding na de andere afschuimen, maar niet in beweging komen


Sommige mensen krijgen ontzettend veel energie van kennis opslorpen. In onzekere tijden durven zij daarin ook wel eens te overdrijven. Het is dan één en al kennis opdoen, en weinig actie. De kracht van een kennisspons is de onverzadigbare leerhonger en de drang naar begrijpen. Boeken, docu’s, opleidingen: voor hen is dit geen last, maar een ontspanning!

 

 

Conclusie?

 

Een creatieve generalist is dus geen ‘moeilijk geval’, maar wel een veelzijdig wezen die het moet hebben van én-én denken, creatieve combinaties en a-typische loopbaanmodellen. Zij hebben geen baat bij het zich conformeren aan wat gangbaar is, en zijn capabel tot excellentie, ja, zelfs expertise, als ze ten volle zichzelf kunnen zijn. Mensen die niet te reduceren zijn tot één interesse, passie of job.

 

Wil je hier graag meer over weten? Wil je het beste halen uit mutipotentials of creatieve generalisten?

Bekijk ons opleidinsgaanbod:

Module 1: De creatieve generalist ontrafeld
Module 2: Maak het potentieel van jouw coachee zichtbaar
Module 3: Creatieve generalisten begeleiden naar een loopbaan dat bij hen past

Ik ontwikkelde een matrix waar je een overzicht kan vinden van de verschillende type creatieve generalisten en de loopbaanmodellen die bij hen passen. Je kan hem hieronder gratis downloaden!

Loopbaanmodellen voor multipotentials

Ontdek welke loopbaanmodellen kunnen werken voor creatieve generalisten en blijf op de hoogte van onze activiteiten en ontwikkelingen!

Uitschrijven kan op elk moment Powered by ConvertKit

Pin It on Pinterest

Share This