Veelzijdigheid is vaak moeilijk te behappen, laat staan in één (of zelfs twee) zinnen te gieten. Dus menig creatieve generalist of multipotential staat voor een serieuze uitdaging wanneer geconfronteerd met de vraag: “En, wat doe jij?”

Een rode draad vinden die als verbindende factor dient tussen jouw verschillende activiteiten, kan hier heel behulpzaam zijn. En tot mijn verbazing was dat ook zo voor Esther Perel, de Belgische psychotherapeute met een bloeiende praktijk in New York en bekend van het boek ‘Erotische intelligentie’. Mocht je haar nog niet kennen: een razend interessante dame, en boeiende verteller ook, zoek haar Ted Talks er maar eens op na.

Nu volg ik Esther’s werk al een aantal jaar, maar het was pas toen ik dit las in haar nieuwsbrief dat mijn euro viel:

“Over the past week I’ve been experimenting with explanations of how my different projects fit together. My work touches so many seemingly disparate spaces: personal connections, corporate counseling, debates around masculinity, desire, conflict, and so much more. I wasn’t sure I’d be able to sum it up in less than three thousand words, let alone three hundred.”

Ik weet wat je denkt, want mijn reactie was dezelfde: “Esther dear, I feel your pain :-)!”. Het werd nog interessanter, wanneer ze vertelde over hoe ze de kwestie een draai gaf:

“Then one of my colleagues asked me how I explain the connections to myself. I realized it is simple: I work on the Art of Relationships.”

Via deze kapstok, ‘the Art of Relationships’, weeft ze een verhaal rond de verschillende dingen die ze doet. Waardoor weer helderheid in de complexiteit ontstaat. Esther combineert verschillende topics, doelgroepen en activiteiten en toch wordt ze geroemd als expert (terecht trouwens). Zo zie je maar dat het perfect mogelijk is.

Het verklapt ook meteen welk loopbaanmodel Esther hanteert, ik noem het ‘de verzamelaars-methode’ (voor wie Emilie Wapnick’s werk kent: zij heeft het over ‘the overarching theme’). De definitie luidt als volgt:

‘De verzamelaar gebruikt een overkoepelend thema of doelgroep maar doet binnen dit domein veel verschillende dingen. Het overkoepelende kan hem ook in de rol of identiteit zitten, bv. een coördinator, een artiest, enz.

Dat zo’n overkoepelend thema soms verschillende gedaantes kan aannemen, bewijst ook onze pychotherapeute. In een ander artikel las ik nl. dit:

“Since I was 19, I’ve been creating conversations. I create thought-provoking, challenging conversations about the unspoken.” Gesprekken stimuleren over het onzichtbare, of het onuitgesprokene, ook niet mis als rode draad!

Voor je denkt “Help, ik heb zo geen overkoepelend ding?!”: het is slechts één mogelijkheid om jouw professionele leven vorm te geven. Of dit al dan niet bij jou past heeft o.a. te maken met in welk type creatieve generalist je je herkent. Wie geabonneerd is op mijn nieuwsbrief las daar al het volgende over.

Laten we, voor de sport, Esther even onder de loep nemen. Welk type (of combinatie van types) denken jullie dat ze is?

Wat me opvalt is dat ze graag én in de diepte duikt, én van breedte houdt. Haar activiteiten en doelgroepen zijn divers, maar toch weet ze ze te verbinden met één rode draad (deze rode draad is wel zo breed, dat ze daarbinnen verschillende deeldomeinen kan exploreren en daar weer expertise in kan opbouwen). Dit doet me onmiddellijk denken aan de ‘undercover generalist’. Leuk weetje: ze zou ook nog als actrice gewerkt hebben en een kledingwinkel in Antwerpen gerund hebben!

Ik vermoed ook een ‘verbinder’ in Esther. Als Vlaamse met Joodse (en Poolse) roots, spreekt ze 9 talen heeft ze lang gewerkt met cultuurgemengde koppels en gezinnen. Haar impact is zo sterk omdat ze verder kijkt dan enkel het ‘therapeutische’. In haar werk verbindt ze psychologie, geschiedenis, sociologie en filosofie. Esther is ook niet vies van paradoxen trouwens. Een bruggenbouwer, in alle betekenissen van het woord.

Het blijft natuurlijk gevaarlijk om iemand te analyseren zonder de persoon zelf erbij te betrekken, het liefst van al zou ik hierover het gesprek met haar aangaan ;-).

Gebruik jij ook een rode draad of overkoepeld thema? Hoe voelt dat voor jou? Deel het in de comments hieronder!


Verlang jij er ook naar om jouw aanbod op een heldere manier over te brengen? Benieuwd naar welke aanpak het beste voor je is? Doe de test!

 

Pin It on Pinterest

Share This