Dit interview kadert in een reeks dat werd afgenomen voor het online magazine van ‘de Pop-up Onderneming‘, een traject voor (veelzijdige) starters.

 

Klaar De Schepper opent de deur met een brede glimlach en ontvangt me in haar huis met atelier. Ze woont in een voormalige verfwinkel en ik kan niet anders dan bedenken hoe perfect dit bij haar past. Klaar maakt met haar start-up ‘dierzame’ shirts bedrukt met bijzondere dieren. Zelf getekend, met veel liefde voor originele ontwerpen en het vak van zeefdrukken. We blikken terug over het afgelopen jaar: haar parcours bij de Pop-Up Onderneming.

 

Met vijf mensen zijn jullie van start gegaan in de Pop-Up Onderneming. Wat heeft jou ertoe aangezet om deel te nemen aan dit traject?

 

Ik loop al heel lang rond met het idee om zelfstandige te worden. Dat varieerde van houten kisten op wielen gaan produceren tot T-shirts bedrukken of een knutselwinkel starten. Een paar jaar geleden stelde ik al eens een ondernemingsplan samen en daarmee ben ik naar het ondernemersloket gestapt. Dat viel tegen. Ik kreeg meteen het deksel op de neus. Mijn idee om T-shirts te bedrukken werd onhaalbaar geacht en in 1-2-3 van tafel geveegd. “Je hebt niet de juiste opleiding en je hebt geen connecties in de sector.” zeiden ze me. Daar stond ik een half uur later weer buiten met mijn zelfvertrouwen helemaal zoek. Maar bij de Pop-Up Onderneming is de insteek helemaal anders. Wat mij vooral aansprak was dat ik niet moest beginnen met een businessplan of met één vastomlijnd idee. Bovendien werd er een duidelijk budget vooropgesteld. Ik wist hoeveel dit experiment me ging kosten en ik zag het daarom ook als een beredeneerde opportuniteit. Dat was heel bemoedigend en verfrissend in vergelijking met de klassieke ondernemerstrajecten.

 

Wat heeft de Pop-Up Onderneming nu concreet voor jou betekend?

 

Heel veel, alles eigenlijk. Zonder de Pop-Up Onderneming zat ik nog altijd met ideeën in mijn hoofd maar niets in mijn handen. Meer concreet nog? Ik heb het vertrouwen en het lef teruggevonden om dingen zélf te doen en uit te proberen. De hands-on aanpak werkte heel goed: knopen doorhakken, experimenteren en dan weer overleggen, kritisch evalueren en bijsturen. De flexibiliteit om mogelijkheden te zien hadden we allemaal. Maar om onze rode draad te herkennen en te benoemen en om overzicht en structuur te bieden waren de coaches onmisbaar. Het proces van de Pop-Up Onderneming geeft heel veel voldoening want je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen keuzes en de coaches helpen je om focus te behouden. Belangrijk was ook dat de coaches zélf ondernemers zijn en dus spreken uit eigen ervaring. Zo konden ze ons ook bijstaan als het wat minder goed liep en kregen we ook op persoonlijk vlak een mooie begeleiding. Kortom, de Pop Up-onderneming is een zeer goeie leerschool geweest en ik zou niet staan waar ik nu sta zonder dit avontuur.

 

Jullie kwamen maandelijks bijeen voor besprekingen, overleg en om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Wat was voor jou de meerwaarde van de groep?

 

De samenwerking met de andere Pop-Uppers heb ik als heel stimulerend ervaren. De groep werkte als klankbord. Je leert veel van wat de anderen doen, maar ook van hun feedback. De groepsdynamiek stuwt je vooruit. Dat brengt je in een stroomversnelling en tilt je naar een hoger niveau.

 

Wat waren voor jou het afgelopen jaar de belangrijkste mijlpalen?

 

Ongetwijfeld waren dat het bedenken van mijn merknaam en het uittekenen van mijn logo: Artamandua. Artamandua staat voor een combinatie van het woord ‘art’ of mijn liefde voor kunst en ‘tamandua’, een boommiereneter. Dan waren er nog mijn eerste zeefdrukles, mijn eigen btw-nummer en de eerste bestelling van 100 bamboe shirts waarvoor ik zelf het ontwerp mee tekende en die ik liet maken in Portugal voor een eerlijk loon. Dan waren er nog mijn website bouwen, op de eerste beurs staan en de eerste reacties van klanten.

 

Als je ziet wat je allemaal hebt gerealiseerd wat vervult je dan het meest met trots?

Ik twijfel nog steeds, maar ik probeer en leer mezelf al doende wat ik nodig heb. Dat maakt dat ik nu één van mijn ideeën echt gerealiseerd heb. Dat geeft me zelfvertrouwen en energie. Eigenlijk was mijn zoon de aanleiding want hij wou graag T-shirts met bijzondere, natuurgetrouwe dieren erop. Zelf voegde ik mijn waarden toe door te kiezen voor duurzame materialen, geen massaproductie maar originele stukken met als leuke extra een fiche met informatie over habitat, gewoonten en uiterlijke kenmerken van het dier. Ik heb iets tastbaars gemaakt los van gender, tijdloos en eenvoudig om door te geven, duurzaam en echt. Dat heb ik nu in handen en dat maakt me ongelooflijk trots en blij.

 

Welke plannen heb je voor de toekomst en wat is je volgende stap?

Door naar beurzen te gaan kan ik mijn onderneming bijsturen en krijg ik ook nieuwe inspiratie. Zo ga ik nu ook T-shirts maken voor dames en heren naast het aanbod dat ik al heb voor kinderen en tieners en start ik met herbruikbare tassen. Ik wil ook een etalage aan de voorkant van mijn huis want ik ga workshops organiseren waarbij ik de ‘maakkriebels’ kan doorgeven. Ik sta nog maar aan het begin, maar ik kijk uit naar elke volgende stap. Ik raad het traject van de Pop-Up Onderneming aan voor elke startende ondernemer. Want het geeft je richting, zelfvertrouwen en energie.

 

https://www.artamandua.be

 

Met dank aan Lieve Lauryssen voor het interview!

In oktober 2017 starten we met de 2de editie van de Pop-up Onderneming!
Lees er hier meer over:

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This