Dit interview kadert in een reeks dat werd afgenomen voor het online magazine van ‘de Pop-up Onderneming‘, een traject voor (veelzijdige) starters.

 

Boris Debeuf is de man achter Escape Truck, de eerste en enige mobiele escape game in België. Het is een zonnige zaterdagochtend als ik bij hem thuis aanklop. Met een thermos verse koffie klaar, babbelden we de ochtend vol over Boris’ originele ondernemersidee en parcours bij de Popup-onderneming.

Wat is Escape Truck precies?

 

Het is een escape game in een vrachtwagen. Je kruipt er als team in en lost samen een reeks puzzels op. Nadien houden we een grondige nabespreking met het hele team. In tegenstelling tot andere escape rooms is het niet louter het doel om te ontsnappen. Wat we willen bereiken is dat mensen verwonderd zijn over hun eigen kunnen en dat van anderen.

Hoe is dat concept tot stand gekomen?

 

Kan je geloven dat ik het niet meer weet? (lacht) Ik wou graag iets doen rond coaching. Maar gewoon coach zijn is mijn stijl niet. Ik was heel hard op zoek naar hoe ik iets cognitiefs kon koppelen aan iets praktisch.

Kan je dat wat meer uitleggen?

 

Coaching is vaak ofwel heel cognitief – iets zoals gesprekstechnieken, ofwel het andere uiterste – denk aan creatieve therapieën. Maar ik dacht dat er ook iets in het midden kon bestaan.

In mijn job als beleidsadviseur ben ik met heel abstracte materie bezig. Maar de vrijdagavond sta ik als hobby wel meubels te maken. Die combinatie houdt het interessant voor mij. Maar ook voor anderen. We leven echt te veel in een kenniseconomie, mensen hebben nood aan denken én doen.

Dus je wilt de mensen wat wakker schudden?

 

Absoluut. Ik wil natuurlijk de wereld verbeteren, op mijn manier. Met Escape Truck wil ik de mensen eens een uurtje iets compleet anders laten doen. Ik wil die nieuwsgierigheid, die speelsheid die we als kind hadden, opnieuw aanwakkeren.

Bij de podcast die ik in dezelfde periode ben begonnen (Postkat, red.) draait het eigenlijk om hetzelfde, al heb ik die link pas achteraf gelegd. We nodigen een centrale gast uit en doen dan zotte dingen. Letterlijk. Planten dafalgan voederen, zwembroeken strijken, pasta in brand steken, … zulke ongein. Onze gasten zijn allemaal “serieuze” mensen hé, met een gewone job en soms ook kinderen, maar in dat uurtje Postkat doen we even iets volledig anders. Een beetje ongegeneerde absurde chaos.

 

Waarom heb je meegedaan aan het pop-uptraject in tegenstelling tot andere initiatieven?

 

Bij andere trajecten zijn er meer voorwaarden. Je moet al een uitgewerkt idee of een BTW-nummer hebben, of werkzoekende zijn. Hier was dat niet zo. Je wilt iets doen maar je weet niet goed wat? Welkom! Het kriebelde al lang bij mij, dus het was nu of nooit. Ik had niets te verliezen. Integendeel zelfs.

 

Op welk vlak is jouw ondernemerschap gegroeid?

 

Ik heb geleerd dat je gewoon moet beginnen doen. Want het is onmogelijk om alles op voorhand te plannen. Daarnaast heb ik ook geleerd om te durven. Durven onderzoeken en experimenteren. Maar ook, durven hulp te vragen. Mensen zijn enorm bereidwillig om je te helpen!

Vooral dat heb ik uit het traject meegenomen: ik moet niet alles alleen doen. Zo ben ik anders beginnen nadenken over opleidingen volgen. Als creatief generalist is dat contra-intuïtief, want ik leer graag bij en wil graag veel zelf kunnen. Maar als andere mensen een bepaalde vaardigheid nu al hebben en ik heb de output van die skill nu nodig, dan is het onzinnig om eerst zelf te proberen die kennis te verwerven. Wat niet wil zeggen dat ik een opleiding niet meer wil of ga volgen, maar die stress om meteen te moeten inschrijven is er niet meer. Want levenslang leren kan ook destructief werken. Als ik voortdurend opleidingen volg, ga ik niet vooruit. Opleidingen volgen zie ik nu als iets functioneels. Ik ben meer gefocust.

Wat was de meerwaarde van de groep?

 

Door het traject samen te beleven hebben we elkaar enorm geïnspireerd en gemotiveerd. Het is zoeken geweest, zowel voor de deelnemers als de begeleiders. Meer dan eens hebben we gedacht: “hoe gaan we dat hier aanpakken?” Maar dan begin je samen kleine stapjes te zetten, en dan is er één die wat grotere stappen zet. Zoals een ondernemingsnummer aanvragen, of een website publiceren. Dan denk je: ik moet dat ook doen. Het zorgde dus ook voor een gezonde dosis competitiviteit!

 

Hoe wil je nu verder met Escape Truck?

 

Het grote geld verdienen, vanzelfsprekend (lacht). Nee, wat ik heel cool zou vinden is om mijn eigen vrachtwagen te kopen (Escape Truck werkt met een gehuurde verhuiswagen, red.), die volledig te strippen en dan een Escape Truck compleet van nul op te bouwen. En vervolgens de hele boel te verkopen. Next!

Welke raad zou je aan een starter geven?

Goh, ik weet niet of iedereen altijd evenveel baat heeft bij raad. Vanuit mijn eigen ervaring zou ik kunnen zeggen: doe, begin. Maar doe het niet alleen. Spreek met mensen, deel je idee. Een tweede tip zou zijn: stel deadlines voor jezelf, en hou je eraan.

 

 

Met dank aan Machteld De Groef voor het interview!

In oktober 2017 starten we met de 2de editie van de Pop-up Onderneming!
Lees er hier meer over:

 

Pin It on Pinterest

Share This