Een kort en persoonlijk verslag door Ms Flash

 

Gisterenavond laat thuis, na een treinritje vol dronken studenten, en toch zat ik nog vol adrenaline, vol inspiratie, vol ideetjes, … Ik had onderweg weeral 6 bedrijven verzonnen en een lange lijst voornemens, tips en to do’s opgesomd. Een avondje onder creatieve generalisten, het is niet zonder gevaren 🙂

Maar wat een geweldig uitgangspunt ook: hoe gaan (de respectievelijke) ondernemers (van dienst) om met de kenmerken van creatieve generalisten? Netjes gestuurd en begeleid door gastvrouw en gastheer Silvia en Chris, zelf ook niet vies van wat creatief en generalistisch gedoe. Het was iets met een fishbowl en een groepje van 5 inspirerende entrepeneurs (Fran, Lien, Ruben, Bjorn en Katrien), er waren appels en wereldbol, zakmes, een legomanneke (met de minst fancy blokjes meedoen aan een wedstrijd en toch met de eerste prijs en dus ook een hele stapel fancy blokjes gaan lopen) en een tol (wel stevig tollen maar toch rechtop staan op ’t einde), er was iets met van de ene kant naar de andere kant van de kamer lopen en zien dat er een hele hoop mensen meewandelen, er was ruimte voor allerlei meningen, er was een klein beetje veel magic in the air! En oja, er waren 3 rondes:

Ronde 1: het evenwicht

Hoe een stabiele onderneming opbouwen en toch genoeg ruimte laten voor nieuw/afwisseling/creativiteit?

Goeie vraag, denk ik dan! En daarop bleken ook een aantal goeie antwoorden te bestaan. Elke ondernemer had zo een beetje zijn eigen strategie, vertrekpunt om dat evenwicht tussen stabiel en afwisseling gezond te houden.

Lien: de seriële ondernemer

Ondernemingen bouwen die onafhankelijk worden van jezelf zodat je weer iets nieuws kan starten

Katrien: de teamspeler

Mensen rond je heen verzamelen met de juiste talenten waaraan je kan delegeren zodat je zelf genoeg ruimte behoudt om te herbronnen

Fran: de all-rounder

Bedrijven oprichten die alles doen, zoals een tv-productie, zodat er intrinsiek al genoeg afwisseling is.

Bjorn: de perfectionist

Streven naar perfectie en steeds blijven zoeken naar de pijnpunten in je bedrijf en deze optimaliseren. Het is nooit af en kan altijd beter.

Ruben: de zelfkenner

Jezelf heel erg bewust worden van je interesses en talenten, maar ook van je beperkte aandachtsspanne en impulsiviteit en inspelen op die zelfkennis.

Ronde 2: de praatjes

Hoe communiceer je over jezelf als creatieve generalist? Hoe authentiek blijven en toch een helder verhaal vertellen?

Hierover waren de meningen verdeeld. Zoeken naar een rode draad en een bijpassend woord voor vinden (Lien: explorer of life, Katrien: explorer en connector) of juist kiezen voor een duidelijk omschrijving waarbij de meeste ‘normale’ mensen meteen een beeld hebben (‘iemand die geïnteresseerd is in de ontwikkeling van kinderen’ vs ‘ik ben een clown en ik organiseer kampen voor kinderen’). Waar is de fishbowl het wel overeens? Dat je het belang van 1 helder begrip om jezelf te plaatsen niet moet overschatten. En dat dit vooral iets is waar men bij de start van een onderneming met worstelt. Maar gaandeweg eerder gaat relativeren. ‘Dat mijn oma niet weet wat ik doe, is eigenlijk niet erg. Mensen die ertoe doen voor mijn job die begrijpen me wel’. Of je producten spreken voor zich, zoals bij Fran. Die zorgen voor het verhaal, en als ze de mens achter het product willen, komen ze vanzelf bij haar terecht.

Ronde 3: de centjes

Hoe ziet het businessmodel eruit bij een creatieve generalist?
Ook hier kwamen er 2 grote lijnen naar voren: uurtje-factuurtje en jezelf vervangbaar maken.

Fran werkt met het uurtje-factuurtje, maar ziet daardoor weinig potentieel voor een hefboom. Want haar bedrijf valt min of meer volledig samen met de persoon. Maar door producten te verkopen (boeken, tv-programma’s,…) forceert ze alsnog een hefboom, want die producten vormen naast een extra inkomen ook een promotiemiddel waardoor haar uurtje gepaard gaat met een steeds dikker factuurtje. Lien wil daar juist van af stappen, geen uurtje-factuurtje maar bedrijven die zo zijn opgebouwd dat zijzelf niet langer erin mee moet draaien. Werkend aan een cashcow, een bedrijf dat echt het grote geld oplevert, om zich te kunnen focussen op meer filantropische projecten die misschien minder of geen cash opleveren. Het woord is eruit: cash cow. Een combinatie van goed betalende projecten, of snel betalende projecten, en daardoor meer vrijheid creëren voor financieel minder maar creatief des te interessantere projecten. Geld als middel en niet als doel!

Tenslotte zorgt Bjorn voor de algemene schouderklop aan al ons, creatieve generalist. Een schouderklop die ik nu nog voel nasidderen: wij als creatieve generalisten hebben als grote voordeel dat we snel kunnen switchen. ‘De momenten dat ik geld verloren heb, is juist wanneer ik toch, tegen mijn eigen zijn in, krampachtig aan iets vasthield in plaats van te veranderen of los te laten en iets anders te gaan doen.’ Wanneer je dus voor iets koos (een bedrijf, een job, een hobby,…), weet dan dat die keuze niet perse inhoudt dat je hier nu mee MOET verder gaan. Moeten, moeten, moeten, je moet juist niets! Als creatieve generalist zie je snel opportuniteiten en mogelijkheden, daarin durven springen, die uitdagingen met beide handen grijpen, dat is onze grote meerwaarde. Koester dus die creatieve generalist in jou! Ga, durf, doe!

 

Uw verslaggever van dienst: Jolien Vandenbroele Foto Jolien

 

www.mrandmsflash.com
www.studio-flash.be
www.msflash.be

Pin It on Pinterest

Share This