Caro Lemeire is het creatieve en leergierige brein achter Background Educations.  Zeg maar gerust een happy place voor creatieve generalisten, want je kan er cursussen op universiteitsniveau volgen, „zomaar” uit interesse, en zonder langetermijn engagementen. O.a. in het aanbod: Filosofie, Klimaat & Duurzaamheid, Antropologie, Business & Economie en nog veel meer …

Hoe ben je op het idee van Background Educations gekomen?

Ik was op zoek naar een cursus literatuurwetenschappen. Ik lees graag en hou wel van wat theoretische achtergrond. Zo kwam ik uit op een master-na-master Literatuurwetenschappen, maar die is bedoeld voor afgestudeerden in de Letteren die zich nog verder willen specialiseren. Zo gek dat iemand die gewoon graag leest onmogelijk Literatuurwetenschappen kan studeren in combinatie met een job.

Een idee vormde zich in mijn hoofd… Aanvankelijk wou ik anderen besmetten met het idee achter Background Educations, zonder het zelf te organiseren. Zo ben ik o.a. met Vormingplus een babbel gaan doen, met het Stadsbestuur in Mechelen, boekhandel de Zondvloed, … Iedereen was enthousiast over het concept, maar tegelijkertijd paste het in niemands kraam. Ik wilde een cursus met één avondles om de twee weken en zonder examens. Gewoon elke keer een interessante les van telkens een andere docent. Ik ben dan docenten gaan aanspreken, waar ik meteen enthousiaste kandidaten vond. Ook een locatie (bij Thomas More) was vrij snel geregeld. De logische volgende stap was het opzetten van een website, en de eerste inschrijvingen kwamen binnen. Moeilijk om dan nog terug te krabbelen hé! Dus er viel maar één ding te doen: verder promo maken zodat we genoeg mensen bij elkaar hadden om te kunnen starten.

Weet je, ik werkte zelf voltijds, het was dus niet mijn bedoeling om hier geld mee te verdienen maar gewoon om zelf die cursus te kunnen volgen. Het is allemaal begonnen met het feit dat ik een oplossing wou voor mijn leerhonger!

Waar wil je naartoe met Background Educations?

Momenteel ben ik in loopbaanonderbreking en ben ik voltijds met Background Educations bezig. Ik geef mezelf 1 jaar om er een rendabel verhaal van te maken, want dat is nu nog niet het geval. Lukt dat niet, dan keer ik terug naar mijn job. Background Educations combineren met een voltijdse functie, een gezin, en nog andere dingen die ik graag wil doen, zie ik niet zitten. Mijn doel is te komen tot 12 cursussen per jaar, verspreid over 4 steden.  Het moeilijkste is dat ik dan zelf niet meer alle lessen zal kunnen volgen. Zo jammer…

Hoe bevalt het avontuur jou tot nu toe?

Ik heb vorig jaar wel zelf alle cursussen gevolgd (literatuurwetenschappen, filosofie en psychologie) en ongelofelijk veel bijgeleerd. De combinatie  was zo interessant. Niet alleen door de kruisbestuiving tussen de 3 vakgebieden, maar ook omdat het iedere keer een andere docent is, van een andere universiteit. Elke cursus brengt iets unieks. Je begint linken te leggen, de wereld een stukje beter te begrijpen, … Telkens weer ging ik met bakken energie naar huis, terwijl ik anders misschien gewoon in de zetel was blijven liggen. Ik ben zo blij dat ik kan blijven studeren op deze manier. Een manier dat voordien niet eens bestond.

We zouden het bijna vergeten, maar hoe zag jouw loopbaanparcours eruit voor Background Educations?

Eigenlijk ben ik altijd al generalistisch te werk gegaan. Ook al in mijn studiekeuze, politieke wetenschappen, een richting met veel algemene vakken. Toen ik afstudeerde had ik soms het gevoel dat ik van geen enkel onderwerp echt veel afwist. Maar toen ik een tijdje aan het werk was, eerst bij de gemeenteraad in Antwerpen, dan bij de FOD Buitenlandse Zaken en daarna bij VITO, zag ik dat ik wel een andere rol kan spelen.

In mijn huidige job bij VITO ben ik omringd door specialisten, allemaal mensen die gedoctoreerd hebben in een specifiek thema. Het is ongelofelijk boeiend om hen te horen spreken over het thema waar zij alles over weten, maar ik besefte ook dat ik zoiets nooit zou kunnen. Ik neem daar dan ook echt een generalisten-rol op: business development houdt in dat ik een brug vorm tussen de onderzoekers en bedrijven. Ik help hen bij het zoeken naar contacten die geïnteresseerd zijn in hun onderzoek. Een rol die hen vaak minder ligt, waardoor we complementair kunnen samenwerken. Specialisten of generalisten, je hebt beide profielen nodig. Het is zelfs zo dat mijn beste samenwerkingen met de meest specialistische onderzoekers waren. Daar kon ik écht iets voor betekenen.

Wat is jouw rode draad?

Sinds Background Educations valt er veel op zijn plaats. Ik ben altijd een voorbeeld geweest van iemand die graag leert en heb vanalles gestudeerd na mijn diploma politieke wetenschappen: een master Europese studies terwijl ik al werkte, Japans, Zweeds en Deens in avondschool, Spaans, een summer school in Ijsland, vakken over milieuwetenschappen aan de UGent en de VUB, een cursus in New York,… Allemaal dingen die ik deed voor het plezier van het leren, terwijl anderen dan denken: „Waarom ga je niet iets volgen dat ook écht nuttig is?”. Background Educations is precies de manier waarop ik wil leren, maar dat besef ik nu pas ten volle. Het gaat om bijleren over wat je interesseert zonder dat je dat om één of andere reden ‘nodig’ hebt voor je job. Door je eigen interesses te volgen blijft het boeiend en leuk. Je krijgt een beter inzicht, begrijpt beter wat er rondom je gebeurt en dat leidt dan weer tot nieuwe interesses, en nieuwe cursussen…

Leren is zonder twijfel mijn rode draad.

Een beetje in het verlengde van de vorige vraag, hoe antwoord jij op de vraag: „En, wat doe jij?”

Een lastige vraag, ik blijf mijn job bij VITO meestal wel vermelden. Maar voeg er dan aan toe dat ik nu met een eigen project bezig ben. Iets als: „het organiseren van cursussen voor volwassenen die niet genoeg tijd hebben voor een opleiding aan een universiteit.”. Als ik vertrek vanuit wat Background Educations nu precies is, is het soms moeilijk begrijpbaar. Hopelijk is het na dit gesprek wel een beetje duidelijk geworden.

Bedankt Caro!

Pin It on Pinterest

Share This