Voor Sofie

Vind rust in je hoofd en word eindelijk au sérieux genomen door anderen

 

I.p.v. ‘ik lijk mijn omgeving alleen maar te verwarren’ 

Mocht de vraag ‘En, wat doe jij?’ niet bestaan, zou de wereld er wellicht al wat anders uitzien voor een creatieve generalist of multipotential. Het is die vraag waar je vaak al op voorhand tegenop ziet, dé vraag waar geen juist antwoord op lijkt te bestaan. Probeer je jouw veelzijdigheid zoveel mogelijk recht aan te doen, of probeer je de verwarring op het gezicht van jouw gesprekspartner kost wat kost te vermijden? Anderen willen jou in een vakje kunnen steken, jij wil net van de daken schreeuwen dat geen enkel vakje jou kan omvatten.

*zucht*  

Maar eerlijk, het probleem ligt niet alleen bij die ander. Iedereen heeft nood aan vakjes, labels, … kortom: helderheid in de chaos. Ook wij verlangen naar een gevoel van consistentie.

‘Ik voel me soms zo versnipperd’
‘Ik voel me een ongeleid projectiel’

‘Ik ben met 1001 dingen bezig die niets met elkaar te maken hebben’
‘Ik loop jobs/opdrachten mis omdat ik geen coherent verhaal kan brengen’ 

 

Herken jij je in één of meerdere van deze uitspraken? Volg dan even verder.

 

Een creatieve generalist of multipotential zijn betekent per definitie: omgaan met complexiteit. Ik weet niet hoe dit woord voor jou klinkt, maar voor alle duidelijkheid: ik bedoel het als een compliment. Complexiteit betekent: nuance, veelzijdigheid, moeilijk te definIëren of te doorgronden. Maar het kan ook begrepen worden als: ‘een geheel van dingen die bij elkaar horen’. En hoewel dit allemaal zeer spannend en boeiend klinkt, is het soms ook verdomd verwarrend en vermoeiend. We zijn mensen, en mensen hebben het nodig om samenhang te creëren. We hebben nood aan verhalen maken (en vertellen). Niet alleen om orde in de chaos te scheppen, maar ook om betekenis te geven aan die chaos. En daar helpt een rode draad bij. Vinden wat verbindt helpt je om rust te vinden én om meer impact te hebben op jouw omgeving.

 

Veelzijdig zijn én een helder verhaal brengen dat inspireert

 

Een rode draad is een gemeenschappelijke factor, een lijn die je kan terugvinden in alles wat je doet. Rode draden komen in verschillende soorten en maten. De ene is niet perse belangrijker dan de andere, maar ze dienen vaak gewoon een ander doel. Zo kan een rode draad beschrijven wat jou drijft in het leven, maar kan het ook gaan over een doelgroep, over een overkoepelend thema, een identiteit, enz. Een rode draad zorgt ervoor dat jij meer rust ervaart in je hoofd, maar heeft ook een grote impact op anderen. Je krijgt hen makkelijker ‘over de brug’, maakt hen nieuwsgierig, je komt overtuigender over, m.a.w.: je geeft mensen zin om je beter te leren kennen en met je samen te werken!

 

Waarom zou je gaan zoeken naar een rode draad?

 

  • Het brengt jou rust in het hoofd. Er is dus toch een lijn in de 1001 dingen die je doet!
  • Je kan anderen beter meenemen in jouw verhaal i.p.v. op verwarde gezichten te moeten staren.
  • Je hebt materiaal om verhalen te creëren (denk aan sollicitaties, klantengesprekken, pitchrondes voor ondernemers,…).
  • Je hebt beter voeling met wat het is dat jou drijft in het leven, of jouw ‘waarom’.
  • Als ondernemer helpt het jou om een merk neer te zetten, jouw ‘over mij’ scherp te krijgen, kortom: jouw dienst of product aan de man te brengen.
  • Met een scherp uitgelijnde rode draad trek je meteen ook meer de mensen aan waarvoor jij écht meerwaarde kan creëren.
  • Het helpt jou kiezen doordat het een kompas wordt waar je keuzes en opties naast kan gaan leggen.

 

Een duidelijk en coherent verhaal brengen als creatieve generalist

 

Dit programma bestaat uit 8 onderdelen, die elk op hun manier bijdragen tot dan ene grote verlangen: de volgende keer dat jij jezelf voorstelt of pitcht, roep je bij de ander op zijn minst nieuwsgierigheid op en zin om meer over je te weten! Geen ‘manusje-van-alles’ meer, en laat die ‘duizendpoot’ ook maar achterwege. Je leert jezelf kennen en beschrijven op een originele en treffende manier. En ja, dat alles zonder het gevoel te hebben dat je ‘een hokje moet kiezen’ of jouw veelzijdigheid onder de mat moet vegen.

Je krijgt toegang tot deze 8 onderdelen in een online besloten leeromgeving en je bekijkt ze best als een menukaart. Je neemt eruit wat het beste aansluit bij jouw behoefte van de moment. Er is aan alles gedacht: vragen en oefeningen die tot reflectie stemmen en nieuwe kanten van jezelf belichten, tools die je stimuleren om tot actie over te gaan, een concrete ‘how to’ voor wie aan een pitch wil werken, voorbeelden en tips van andere creatieve generalisten, enz!

Elke maand kan je deelnemen aan een ‘We’ve got your back’ sessie met Sofie & Silvia (echt, geen vraag is ons te veel!) en een ‘Durf te pitchen’ ronde waar je niet alleen een oefenkans krijgt in een veilige setting, maar ook persoonlijk feedback krijgt op je pitch.

Dit zijn alle onderdelen op een rijtje:

In deze module neem je een eerste duik in het ‘rode draden-bad’. Je leert de verschillende soorten rode draden kennen, je maakt kennis met een aantal creatieve generalisten die vertellen over hoe zij deze inzetten, en je kijkt naar jouw 1001-interesselijst op een manier zoals je dat nog nooit deed.
Voor wie al via de ‘klassieke’ manier op zoek ging naar tips over hoe jezelf te branden of te pitchen, zal deze zeker wel kennen. Wat is jouw doelgroep? Wat is jouw niche? Vragen die menig creatieve generalist gillend doen weglopen, haha! Hier gaan we verkennen of het voor jou aangewezen is om een doelgroep te gebruiken als rode draad en indien ja, hoe je die dan kan omschrijven.
Je gaat zoeken naar jouw ‘waarom’ of de waar-doe-ik-het-voor rode draad. Hier helderheid over krijgen brengt jou enerzijds mentale rust, maar is ook essentieel om anderen (emotioneel) te laten connecteren met je verhaal. Dit type rode draad is bij uitstek een kapstok, de verbindende lijn in jouw veelheid!
Weten is één ding, doen is nog belangrijker! Rode draden ontdekken en ontrafelen is één ding, maar dan komt (zoals steeds) de cruciale stap: actie! En net die stap ontbreekt geregeld na een workshop of cursus. Wij helpen je om concrete, haalbare doelen te stellen en om in beweging te blijven.

 

Het sleutelwoord in deze module is: concreet! Hier maak je voor jezelf en anderen duidelijk wat nu het effect is van wat je doet. Wat verander jij voor anderen? Welke problemen los jij op? Een niet te missen ingrediënt voor als je jezelf moet pitchen, een over mij pagina schrijft, maar ook voor als je gaat solliciteren. Wat is het effect dat jij hebt op jouw omgeving?
Allemaal mooi die rode draden, maar hoe pas je dat dan concreet toe? Hoe maak je de brug naar de ander? Dat leer je hier! Praktischer dan dit wordt het niet, want je gaat schrijven aan je pitch, je gaat bijschaven en en vooral: je gaat oefenen en feedback verzamelen!
We gaan kijken naar welke uitgesproken persoonlijkheid, stijl of rol in jou schuilt en hoe je dat net kan gebruiken als onderscheidende factor. Misschien zit dat zelfs in hetgeen jij aanvankelijk als een vervelende eigenschap beschouwde ;-)!
We hebben aan alles gedacht. Want wat als het ergens hapert? Bv.: je zit vast omdat je het gevoel hebt nog niet ‘de perfecte’ rode draad gevonden te hebben? Je hebt last van het feit dat jij altijd zoekend lijkt te zijn? Je vindt het eng om je te profileren? Er zijn zoveel beperkende overtuigingen en gewoontes waarin we verstrikt kunnen zitten, en die hebben een onmiddellijke invloed op hoe we ons verhaal construeren en naar buiten brengen. In deze module werk je aan die mindset-knopen, en krijg je de boel weer in beweging.
 

Jouw investering

 

Het Rode Draden programma = inzichten en resultaten waarop je de rest van je leven kan terugvallen… Je kan kiezen tussen:

Pas voor 1 maand:

  • 30 dagen toegang tot al het materiaal;
  • deelname aan 1 ‘We’ve got your back’ sessie;
  • deelname aan 1 ‘Durf te pitchen’ sessie.

250 euro excl. BTW

All-in Pas voor 4 maanden:

  • 4 maanden toegang tot al het materiaal;
  • deelname aan 4 ‘We’ve got your back’ sessies;
  • deelname aan 4 ‘Durf te pitchen’ sessies;
  • 1 privé sessie met Sofie of Silvia.

= 890 euro excl. BTW 

Deze creatieve generalisten gingen jou voor…

Dit programma is een reis naar jezelf, waarbij je handvaten krijgt om de essentie van jezelf te ontdekken en benoemen. De betrokkenheid van de coaches vond ik super. Ik deed er toe en was niet zomaar een nummer dat zich had ingeschreven in een online cursus. Dat was voor mij heel belangrijk!

– An Yskout

Aan alle mensen die van geen hout pijlen weten te maken: start met dit programma. Je krijgt antwoorden op de vraag: ‘waarom doe ik wat ik doe’ en hoe je dat in de praktijk kan omzetten.
Dankzij de Rode Draden Mastermind heb ik mezelf teruggevonden. Er is een weggestopte, onder de mat gemoffelde personaliteit (opnieuw) in mij naar boven gekomen.

– Kevin De Meersman

“Door het traject heb ik het 1 persoon/1 job-principe kunnen loslaten, en ik merk nu dat mijn ‘deeljobs’ meer en meer in de richting gaan van waar ik naartoe wil. Kort na het Rode Draden traject ben ik, naast mijn bijberoep studiebegeleiding, met een nieuwe opleiding (logopedie) gestart. Echt geweldig, mijn kennisspons glundert, en dat was dus het onmiddellijke effect van jullie programma. Mijn laatste nieuwe project is het opstarten van een kleuter- en lagere school in de buurt. Ik heb die sprong maar durven wagen omdat ik dankzij het Rode Draden traject mijn puzzel heb durven leggen en niet meer bang ben om verschillende deelstukken uit elkaar te halen. Als anderen dat horen slaan ze bijna tilt, maar ik schaam me nu echt niet meer dat ik dit soort combinaties nodig heb. Nu, een jaar na het programma gevolgd te hebben, kan ik bevestigen dat de effecten duurzaam zijn. Dominogewijs, blijven de puzzelstukjes juist vallen.”

– Goele Jans

“Voor mij was het thuiskomen en handvaten aangereikt krijgen door mensen die een creatieve generalist echt kunnen ‘zien’. Het contact met de coaches met elk hun eigenheid vond ik bijzonder waardevol!”

– Guy Bastijns

Jouw gidsen in dit Rode Draden Avontuur

Silvia Derom

Founder van de Creatieve Generalist en ontwikkelaar van dit Rode Draden Programma. Mensen helpen om hun veelzijdigheid als een troef te zien én toch tegemoet te komen aan de behoefte om ‘kapstokken’ te hebben: daar krijgt Silvia maar niet genoeg van!

 

Sofie Leemans

Professional uit het coachnetwerk van de Creatieve Generalist, en co-ontwikkelaar van dit Rode Draden programma.  Sofie combineert 3 grote passies: reizen, schrijven en psychologie. Met haar heb je de garantie dat het niet blijft bij denken of uitstellen!

 

 

FAQ

 

Is deze cursus ook geschikt voor mij als ik nog zoekende ben in wat ik wil gaan doen?

 

We benaderen het rode draad-thema vanuit verschillende invalshoeken, waardoor je er -ongeacht de fase waarin je zit- sowieso iets uithaalt. Nadenken over wat jouw vele interesses verbindt, kan je net helpen om je verdere koers te bepalen. Daarnaast krijg je oefeningen aangereikt waarop je nadien nog kan blijven terugvallen.

 

Wat als ik mijn rode draad toch niet vind?

 

Met de oefeningen uit dit programma stel je jezelf de goede vragen. De antwoorden daarop laten zich echter niet altijd afdwingen. De juiste houding hier is er enerzijds actief mee bezig zijn, en anderzijds ook loslaten. We helpen je om met deze tegenstrijdigheid om te gaan. Als jij hiermee aan de slag gaat, zullen er antwoorden opduiken. Maar soms vraagt dat tijd, en ook actie. Je hoeft niet te wachten op jouw rode draad om dingen te gaan uitproberen, integendeel. In dit programma geven we aan dat ‘doen’ ook expliciet aandacht.

 

Hoeveel tijd moet ik hiervoor voorzien?

 

  • Dat hangt heel sterk af van jouw vertreksituatie. Tast je nog heel erg in het duister, dan is het goed om voldoende de tijd te nemen, vooral omdat je naast reflecteren, ook zal moeten gaan experimenteren. Een gemiddelde van 2 u per week vrijhouden voor het programma is dan een goed vertrekpunt.
  • Is het bij jou kwestie van vooral te verfijnen en al je kennis te verzamelen in een wervende pitch, dan zal je uiteraard sneller door het programma kunnen. Misschien is de maand-pas dan een goede fit voor jou.
  • Maak alleszins ook ruimte in je agenda om de live momenten te volgen (al dan niet uitgesteld), want deze zullen je richting actie stuwen én veel extra inzichten opleveren. Reken 1,5u per live moment.

 

Hoe weet ik of ik voor de maand pas moet kiezen of voor de all-in pas?

 

Een beetje aansluitend op het vorige: ga eens na van waar je vertrekt. Doe eventueel de test: hoe comfortabel voel je je al bij het schrijven van een over mij pagina, tijdens een sollicitatie- of salesgesprek? Heb je al een basis, maar wil je vooral verfijnen, dan kan de 1 maand pas voldoende zijn. Zie je zelf het bos door de bomen niet (laat staan dat je je helder kan uitleggen aan anderen), gun jezelf dan meer tijd. Een tussenoplossing kan ook zijn dat je start met de 1 maand pas en per maand evalueert of je er nog een maand bijneemt.

Wat als ik extra ondersteuning nodig heb?

Hoewel 1-op-1 sessies niet inbegrepen zijn (tenzij in met de all-in pas, dan heb je 1 privé sessie met Sofie of Silvia te goed), kan je elk moment een coaching met ons inplannen.

 

Hoe verloopt de betaling?

 

Klik je op onze inschrijfknop, dan wordt je rechtstreeks naar de betaalomgeving geleid. Je kiest daar de betaalwijze waar jouw voorkeur naar uitgaat en je krijgt automatisch een factuur toegezonden. Let wel goed op dat je de juiste gegevens invult en je jouw BTW nummer niet vergeet, indien van toepassing.

 

Pin It on Pinterest

Share This