„Real networking is about finding ways to make other people more successful”.
Deze quote van Keith Ferrazzi lijkt Sofie Verhalle wel op het lijf geschreven. Sofie is een geboren linkenlegger, een superpower die creatieve generalisten al wel eens durven te bezitten.
Jullie kennen haar wellicht als „Sofie van Talking Heads”, het social media bureau waar ze 8 jaar actief was, o.a. als managing partner. Die episode sloot ze medio 2016 af. Sinds juli is ze freelance sociale en digitale media consultant. Helemaal op eigen benen dus. Ik wilde van haar graag horen hoe het creatief generalist-zijn haar freelanceleven beïnvloedt. Het werd een boeiende babbel van meer dan twee uur met interessante inzichten.
Inhoudsopgave
Sofie, hoeveel % generalist en hoeveel % specialist ben jij?
Ik zou het niet in percentages uitdrukken, maar in fases. Ik ben nieuwsgierig, leer graag bij over tal van onderwerpen dus dat is meestal de divergentiefase. Over sommige onderwerpen wil ik graag meer weten en dan verdiep ik me daarin. Dat is de convergentiefase. De twee wisselen elkaar af, en soms zitten daar jaren tussen.
Zo heb ik een paar jaar na mijn studies vertaler nog de opleiding acteur-regisseur gevolgd aan de Kleine Academie in Brussel. Het was de inhoud van de opleiding die me aantrok. Ik had geen concrete plannen om iets aan te vangen met dat diploma.
Jaren later startte ik bij Talking Heads en was een deel van mijn job publiek spreken. Ik sloot me aan bij Toastmasters (een internationale Public Speaking organisatie). Mijn twee opleidingen kwamen plots samen: taal en beweging.
Ik heb zelden een masterplan. De rode draad is steeds mezelf en mijn interesses.
Je benoemde jouw rode draad als „jezelf”. Zou je dat nog concreter kunnen maken?
Voor mij gaat het over de wereld begrijpen. Ik hou van de wetmatigheid der dingen. Zelfs in chaos zit voor mij een bepaalde logica. En die logica of wetmatigheid vinden geeft me rust. Connecteren valt voor mij evengoed onder „de wereld begrijpen”. Het is mijn manier om grip te krijgen op die wereld.
Je bent in 2008 gestart bij Talking Heads, en van 2012 tot 2016 managing partner geweest. Hoe beviel die rol jou?
Het was een leerrijke ervaring. De eerste vier jaar heb ik het bedrijf mee uit de grond gestampt en vormgegeven als conversation starter. Hands on, in een klein team. Die rol evolueerde organisch naar een managementfunctie. Dat managen ligt me iets minder heb ik gaandeweg gemerkt. Mensen langetermijn aansturen, een bedrijf leiden, een visie ontwikkelen, die vertalen naar een strategie… dat vraagt om een skillset die minder in mijn aard ligt. Je kunt daar op gecoacht worden, je kunt je die skills deels eigen maken maar dat lange termijn voortzetten was niet evident. Ik ben mezelf in die periode heel hard tegengekomen. Ik heb zeer veel respect voor de pur sang ondernemers die daarvan opleven, die dat kunnen, die uit het niets iets moois kunnen opbouwen maar het is minder aan mij besteed. Ik ben op mijn best als ik ideeën kan bedenken, als ik een klankbord kan zijn, als ik mensen kan motiveren om hun ideeën uit te voeren, als ik kan wisselen tussen projecten, als ik op inhoud kan werken.
Welke koers vaar je nu?
Sinds juli 2016 ben ik zelfstandig aan de slag als digitale communicator en change agent. Social media marketing is nog steeds een van mijn skills, maar ik verbreed graag mijn horizonten. Je zou kunnen zeggen dat ik mijn pijlen nu richt op het verlengstuk van sociale media, waarbij communicatie, community en connectie cruciaal zijn. Ik werk samen met klanten, vaak bij de klant zelf om die naar een hoger niveau te tillen. Ik leg patronen bloot, stroomlijn die in duidelijker processen en coach teams om daar het maximaal effect uit te halen zowel intern als extern. Het is een combinatie van communicatie, change management en coaching. Op die drie vlakken zit ik al op een aardig niveau maar valt er ook nog veel te divergeren en convergeren.
Hoe maak jij jouw ondernemerschap creatief generalist-proof?
Door zelfkennis, netwerken en eerlijkheid. Afwisseling is belangrijk voor mij, dus ik trek die lijn volledig door. Ik werk tegelijkertijd voor meerdere klanten uit verschillende industrieën en sectoren, op verschillende types opdrachten.
Een van mijn toegevoegde waardes is een frisse blik waardoor fulltime voor één enkele klant werken zelden aangewezen is. Als de opdracht dat toelaat, geef ik er de voorkeur aan vijf weken lang twee dagen per week voor een klant te werken dan twee weken aan een stuk door. Er is meer tijd om te reflecteren, en dat maakt me scherper.
Voor strategieën werk ik vaak 1 op 1 met een klant, waar flink wat analyse bij komt kijken. Ik kan me daarnaast ook verdiepen in een betere interne samenwerking, waarbij ik veel contact heb met medewerkers. Soms ben ik een klankbord en een coach. Ik geef ook workshops over een betere customer care op sociale media of hoe je als overheid je sociale media strategie naar een hoger niveau brengt. Er zit inhoudelijk heel veel variatie in de opdrachten.
De veelheid aan sectoren zorgt ook voor een kruisbestuiving. Bij een langetermijnproject voor een NGO haal ik veel inspiratie uit de vele start-ups die ik coach. Kennis uit de toeristische sector kan ik ook toepassen bij een retailklant. Dus creatief-generalist zijn is voor mij geen rem, het is een verrijking. Dat is mijn ervaring natuurlijk. Ik vind het belangrijk dat je zelf zoekt wat werkt voor jou.
Als je klant ervoor open staat, kun je je opdrachten uitdagender maken door er „easter eggs” in te steken. Dat kan van alles zijn: een nieuwe techniek die je wilt toepassen, werken met de tools die de klant zelf aanreikt, een workshopvorm waar je mee wil experimenteren, iets waar je beter in wil worden,… zolang het maar uitdagend is voor jou. Je klant wordt er uiteindelijk ook beter van.
Zoek dus klanten en projecten die passen bij jouw stijl en talenten. Voor mij zijn middelgrote bedrijven die door een transitie gaan ideaal. Ik kan daar mijn veelheid aan skills in kwijt. Je wordt gevraagd voor de ene skill maar er ontstaan gaandeweg zoveel andere noden dat je hier op kan inspelen met al die andere ervaringen die je als bagage hebt. Gaat een opdracht dan een tikkeltje te ver uit je scope, werk dan samen met een complementair profiel. Dat kan een andere freelancer zijn, een medewerker van je klant of, waarom niet, je klant zelf. Je moet niet àlles zelf kunnen. Zet in op jouw sterktes en laat je aanvullen waar nodig.
“Na 36 jaar vraag ik me af of ik verder had gestaan, had ik wél gefocust, had ik wél gekozen.” Dit is een zin uit een blog van jouw hand, uit 2013. Hoe kijk je er nu naar?
Ik ben daar genuanceerder in geworden. Ik merk toch dat al die ervaringen, al die experimenten, die losse flodders, leuke projecten, boeiende hobby’s, veelheid aan jobs me heel veel waardevolle bagage hebben gegeven. Bagage die ik soms gebruik, soms vergeet en die zich op het juiste moment aandient. Daar pluk ik nu de vruchten van.
Over Sofie Verhalle
Sofie studeerde af als vertaler Nederlands – Frans – Engels en ging achtereenvolgens aan de slag als redacteur, productie-assistente en project manager, om zich uiteindelijk op het internet te storten in 2005 als Online Marketing Manager bij Telenet. In 2008 stapte ze in het Talking Heads verhaal. Op acht jaar tijd bouwde ze samen met een team een gerenommeerd social media bureau uit. Medio 2016 werd ze freelance social media strateeg, digitale consultant en change agent. Over haar exacte titel twijfelt ze, maar an sich lost ze met veel plezier digitale vraagstukken op. Ze maakt graag het verschil. Passie, verwondering en een onstilbare honger naar verandering zijn haar drijfveren.
Twee blogberichten van Sofie die een creatieve generalisten-snaar raken:
- http://www.sofieverhalle.be/leve-microdoelstellingen/
- http://www.lamazone.be/blog/2013/02/27/faux-culs/
Meer weten – connecteren?
- www.linkedin.com/in/sofieverhalle
- www.sofieverhalle.be
- www.twitter.com/lamazone
- https://www.facebook.com/lamazone